29 september 2023

Sikkerhedsfokus: Hænder og fingre

Femern A/S har i samarbejde med FLC holdt en workshop i Tyskland, der sætter fokus på vigtigheden af at beskytte hænder og fingre på byggepladsen.

En hånd- eller fingerskade kan have en alvorlig påvirkning på ikke kun dit arbejdsliv, men også derhjemme.

Sammen med vores hovedentreprenør FLC inviterede Femern A/S derfor FLC’s medarbejdere fra den tyske byggeplads i Puttgarden til et sikkerhedsevent for at fortælle om, hvordan man beskytter sine hænder og fingre på bedst mulige måde.

Formålet med det fælles sikkerhedsevent er at skabe større bevidsthed om de risici, der er forbundet med manuel håndtering med hænder og fingre på byggepladsen, og at reducere antallet af skader. Der var interaktive poster, medarbejderne skulle igennem, med overskrifterne:

• Sådan vælger du de rigtige sikkerhedshandsker
  • Sådan sikrer du værktøj, når du arbejder i højden
  • Sådan vælger man det korrekte løftestrop, og sådan identificerer du beskadigede løftestrop, der ikke er egnet til brug
  • Så bøvlet bliver din hverdag, hvis du mister 2-3 fingre

Ifølge ulykkestallene for hele Femern bælt-projektet har der været over 70 hændelser med hånd- eller fingerskader, og omkring halvdelen af hændelserne har ført til mere end en dags fravær.

“Vi har alle det samme mål med vores projekt: Vi skal alle komme sikkert hjem. Tallene viser, at der både sker mange hånd- og fingerskader og nogle af dem har en alvorligere karakter, som kan begrænse dig fra at kunne bruge dine hænder i en periode – eller endda permanent. Så det er virkelig vigtigt, at vi ved, hvordan vi arbejder sikkert og undgår enhver skade på dem", siger Gintaras Vagelas, sikkerhedschef, Femern A/S.