22 december 2022

Den kommende tunnel mellem Danmark og Tyskland skal drives af grøn strøm

En vigtig milepæl blev passeret den 22/12-2022, da Femern A/S og Elecnor underskrev en aftale om levering af en transformerstation i Rødbyhavn.

Femern A/S har indgået en kontrakt med Elecnor om leverance af en transformerstation til Femern Bælt-tunnelen. Kontrakten har en værdi på omkring 300 mio. DKK.

Transformerstationen bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere strøm til Femern Bælt-tunnelens jernbane samt godt 10 km jernbane på Lolland samt tunnelens elektriske installationer. Elecnor vil begynde arbejdet med etableringen af selve transformerstationen fra 2023. Den vil blive færdiggjort i etaper og forventes at stå helt færdig i 2028.

Kontrakten blev vundet af spanske Elecnor, der kommer med stor erfaring fra lignende opgaver over hele Europa. I kontrakten har Elecnor forpligtet sig på høj energieffektivitet og bl.a. på, at transformerstationen vil have kapacitet til at betjene fremtidens elektriske transportformer, herunder ladestationer til elektriske køretøjer.

”Der er tale om endnu en milepæl for byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen med dagens kontraktindgåelse. Vi ser meget frem til samarbejdet med Elecnor om den vigtige opgave med at gøre tunnelen klar til CO2-neutral drift, når vi åbner i 2029”, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S.

Femern A/S administrerende direktør Henrik Vincentsen og Elecnors Carlos González Mengual, Senior Vice President Elecnor, underskrev kontrakten 22. december 2022.