15 maj 2023

Nabodag på Femern bød på besøgsrekord

Femern A/S bød søndag mere end 500 gæster indenfor på tunnelbyggepladsen i Rødbyhavn.

Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel på tunnelbyggepladsen i Rødbyhavn, der søndag var åbnet op for cirka 530 gæster til den femte udgave af nabodag arrangeret af Femern A/S.

Bygherren havde nemlig inviteret alle naboer og interesserede indenfor til en lille times guidet bustur rundt, hvor vejen blev lagt forbi tunnelportalen og tunnelfabriksområdet. I alt var der 10 busture i løbet af dagen, hvor de ni ture var for de danske naboer, mens en bustur var reserveret til de tyske naboer til projektet på Femern, der var inviteret til Rødbyhavn.

- Vi har fire gange før afholdt nabodag, og vi satte deltagerrekord i dag. Mit indtryk er, at vores gæster var glade og tilfredse med, hvad vi kunne tilbyde i dag, lyder det fra Sidsel Greven Rasmussen, projektleder i myndighedsafdelingen i Femern A/S.

Direkte dialog med naboer

Hun peger også på, at nabodagen er en god anledning for Femern A/S til at komme i direkte dialog med naboerne til projektet.

- Vi har i det daglige en god dialog med naboerne, men der kan være nogle, som ikke kontakter os, men som på sådan en dag alligevel har et par spørgsmål eller en undren over noget. Så møder de os også og får sat ansigt på. Vi har flere naboer, som har været med ved de tidligere nabodage, så vi er efterhånden på fornavn med mange, fortæller Sidsel Greven Rasmussen.

Alle gæsterne fik også en briefing om planerne for det nye store udsigtstårn ”Pilen”, der vil blive opført til erstatning for det nuværende udsigtstårn for enden af Gl. Badevej. ”Pilen” bliver 217 meter langt og 24 meter højt og åbner for offentligheden i foråret 2024.

Imponerende projekt

Niels Christian Krag, der bor på Sverigesvej i Rødbyhavn, har været med til alle nabodagene.

- Det er meget interessant at høre, hvordan arbejdet skrider frem, og det var meget spændende at se tunnelportalen. Det er en stor oplevelse, og jeg er meget imponeret over, hvor meget jord, der er blevet flyttet, siger han og roser også planerne om opførsel af ”Pilen”.

- Det er i sig selv et imponerende projekt, og det er vi mange, som glæder os til, slår Niels Christian Krag fast.

Lidt tilfældigt blev nabodagen også besøgt af parret Jørn Ove og Jette Holmegaard fra Korsør. De var i weekenden på en miniferie i Nakskov og lagde tilfældigvis vejen forbi udstillingen i Rødbyhavn.

Her var der pludselig plads på en af busturene.

- Der var vi heldige. Vi fik virkelig meget information om projektet. Vi fik set meget og jeg vil sige, at man først rigtigt forstår, hvor stor det er, når man ser det, lyder det fra Jørn Ove Holmegaard, mens hans bedre halvdel stemmer i.

- Vi er positivt overraskede over, at Femern A/S gør så meget ud af at informere lokalbefolkningen – og ikke mindst med alt det guiderne kunne fortælle. Det var helt i top, konstaterede Jette Holmegaard.

Niels Christian Krag (herunder) fra Rødbyhavn glæder sig over planerne om et nyt udkigstårn.